Close this search box.

ARTIKKELI

Fiskerinäringens målsättning en värdekedja på över en miljard euro

Fiskets innovationsprogram Blue Products har nu varit verksamt i ett år. Programmets resultat hittills presenteras på ett innovationsseminarium i Helsingfors 24.5.2018.

Fiskets innovationsprogram Blue Products har nu varit verksamt i ett år. Programmets målsättning är att åstadkomma ekonomisk tillväxt inom fiskbranschen genom att utveckla högre värda produkter av strömming och mindre utnyttjade fiskarter samt deras sidoströmmar. Programmet ingår som en del i regeringens målsättning att fiskerinäringens värdekedja skall överstiga en miljard euro fram till år 2020.

Programmet har utvecklat processer bl.a. för att extrahera fiskproteiner och för att utnyttja fiskens sidoströmmar, och metoder har testats för att förbättra fiskmassors hållbarhet. Programmets resultat hittills presenteras för företagare m.fl. inom fiskbranschen på ett innovationsseminarium i Helsingfors 24.5.2018 klo. 12 på hotell Kämp Kansallissali, Alexandersgatan 44A, 2 vån.

Programmet inleds med ett anförande av projektchef Vilhjalmur Jens Arnason från Iceland Ocean Cluster. Han öppnar upp för oss med exempel vad som är möjligt att uppnå med produktutveckling.

Tilläggsuppgifter:
Guy Svanbäck, Österbottens Fiskarförbund, programkoordinator, 0500 860 566